Oprawa wizualna i reklamowa konwentu
Oprawa wizualna konwentu jest bardzo ważnym, a jednocześnie bardzo
trudnym elementem. Jeśli chcesz, aby ludzie zapamiętali i kojarzyli
konwent, powinieneś pomyśleć o kilku elementach.
Podczas tworzenia
otoczki wizualnej i reklamowej, myśl o konwencie jak o produkcie,
który chcesz sprzedać. Nieważne jakie są twoje idee czy założenia!
Łatwiej jest przygotować stronę czy logo dla określonego produktu
niż dla ogólnie pojmowanej imprezy.
ienakłaniam
do robienia konwentów komercyjnych, nastawionych na zysk! Wręcz
przeciwnie!
W tekście poniższym,
skupiłem się na przygotowaniach przedkonwentowych. Możnaby się jeszcze
rozwodzić na temat identyfikatorów, informatorów, postawy organizatorów
na imprezie czy tzw. "obsłudze pokonwentowej", jednak
na to przyjdzie jeszcze czas,
zresztą dajmy się wypowiedzieć innym :)
Tworząc wizerunek
konwentu, przed jego rozpoczęciem, pamiętaj o następujących rzeczach:
1.
SERWIS KONWENTOWY
Sieć,
to potęga, z tym muszą zgodzić się wszyscy. Wiele różnych projektów
(nie mówię tu o konwentach tylko) zdechło lub zostało ominiętych
z powodu braku porządnej strony WWW. Zaprojektowanie serwisu konwentowego
jest, wbrew pozorom, trudnym zadaniem. Nie wystarczy znać HTML czy
JavaScript. Strona powinna być wykonana na poziomie. Powinna wpływać
na zmysły odbiorcy, a przy okazji musi dostarczać maksimum informacji
o imprezie. IMO oto mini- przepis na strone konwentową:
- Niezbyt
nachalna, a jednocześnie miła dla oka grafika - nic tak nie boli
jak migajace rozowo-czerowno-niebieskie bannery, przyciski w kwiatki
i Times New Roman 6 w kolorze jaskrawozielonym!
- Czytelna
i wygodna nawigacja - doszukiwanie się linków zgubiło już wiele
serwisów!
- Kontakt
interpersonalny - teksty pisz jaknajbardziej otwarcie, zwracaj
się bezpośrednio do odbiorcy! Unikaj "pisania do tłumu".
Dzięki temu nawiążesz z obiorcą strony pewien rodzaj kontaktu
i poczuje się on jako osoba porządana, a nie przypadkowy przechodzeń!
- Maksimum
treści pozytywnych - zachecaj do konwentu! ale niezbyt nachalnie!
staraj sie stworzyc wrazenie, iz bedzie to wiekopomne wydarzenie!
O tym, ze takim bedzie wiesz tylko ty i organizatorzy, poprzez
strone kaz uwierzyc w to innym!
- Minimum
treści negatywnych - unikaj pisania "Być może będzie"
lub "Jeśli się uda" - to wpływa na odbiorcę i powoduje
powstanie
wątpliwości... mógłbym tutaj przetoczyć kilka stron, które przez
takie treści były zdominowane i czas pokazał iż był to błąd.
Jednocześnie niemożna ludzi okłamywać! Tutaj chyba "złotym
środkiem" będzie zamieszczanie informacji pewnych, a unikanie
zamieszczania tych, które są planowane
- Wydłużaj
czas przebywania na stronie - jest to bardzo ważne! Im dłużej
ktoś będzie przebywał na stronie, tym bardziej ją zapamięta, a
dzięki temu i konwent! Mechanizm "wpadł-wypadł" powoduje
szybkie zapomnienie o serwisie i wydarzeniu! Jeśli sprawisz, iż
użytkownik spędzi więcej czasu przy serwisie, masz większą szanse,
że treści takie jak logo, data, miejsce, same mu "wejdą"!
- Adres strony.
Najgorszym co może być to zapamiętywanie adresu w postaci
www.serwer.com.pl/grupa/bzdety/mareczek/klub/konwent/index.htm,
istnieją systemy aliasowe (www.prv.pl np.) dzięki którym zdobędziesz
za darmo prosty adres strony!
- Uaktualniaj
strone - brak update`ów powoduje powstanie wrażenia, iż orgowie
zapomnieli o imprezie, a co za tym idzie wydaje się iż nie może
ona być ciekawa
- Kompatybilnosc
- jakbyś nie pluł na Netscape`a, to jednak staraj się wykonać
stronę jaknajbardziej z nim kompatybilną! Zwracaj uwagę na ramki
(Netszkapa ma błąd - źle interpretuje rozmiary) i tabelki (obwódki
tabelek i inne takie "bajery" Netscape potrafi genialnie
schrzanic). Uważaj także na JavaScript, mimo iż jest to wymysł
Netscape Corp. to jednak wersja Microsoftu jest wygodniejsza i
jaknajbardziej niekompatybilna z Netscape`m :( Co do CSS, to Netscape
4.xx gładko go olewa w wiekszośći przypadków... Dobrym pomysłem
jest wprowadzenie PHP, który zależnie od rodzaju przeglądarki
wygeneruje odpowiednie ramki i tabelki oraz wstawi dobry JavaScript.
- Wielkość
grafiki - pamiętaj, że dużo osób nadal siedzi na modemie, wiele
ma także połączenia GPRS przez telefon komórkowy... staraj się
robić maksymalnie małą grafikę (maksymalnie 50KB na jedną podstronę).
Polecam Adobe Photoshop - nieoceniony program do tworzenia i obróbki
grafiki, posiadający zaawansowane mechanizmy kompresji.
- Podziel
zadania - jest to dobry pomysł, aby jedna osoba pisała teksty,
a inna robiła grafikę i skład. Dzięki temu naprawdę łatwiej jest
coś stworzyć, ponieważ masz myśli ukierunkowane na jedną dziedzinę.
Proponuję zacząć od tekstów - niech osoba za nie odpowidzialna
najpierw je napisze, potem zrób grafikę i to złóż. Będziesz mógł
dostosować styl strony do stylu tekstów.
Jak widać trzeba
dbać o dużo rzeczy przy stronach WWW. Mimo, iż sam "robię w
interesie" od dawna, to nadal nie udało mi się dopracować warszatu
do zakładanego i opisanego tu poziomu :)
2. LOGO
Dobrym pomysłem
jest stworzenie niepowtarzalnego znaku konwentu. Na chwilę odrobina
psychologii: od dziecka postrzegamy i definiujemy świat za pomocą
znaków. Litery, cyfry, znaki drogowe - to wszystko symbole. Wyjaśnienie
dlaczego tak się dzieje zajełoby dużo miejsca, więc sobie odpuszczę
;) Jednak znów sięgnę po porównanie. Weźmy cukier, zwykły cukier.
Powie ktoś "cukier jak cukier, co za różnica?" i będzie
miał rację. Jednak jeśli nagle potencjalny klient natknie się np.
w TV na logo cukru określonego sprzedawcy, jest szansa, że będąc
w sklepie chętniej wybierze paczkę właśnie z tym znakiem, a nie
szarą paczkę z czarnym napisem "Cukier". Człowiek zapamiętuje
znak graficzny 60000 razy szybciej, niż wyraz! Jest to udowodnione
na 1000 sposobów. Jakie powinno być dobre logo?
- Maksymalnie
proste i czytelne - dobre logo powinno sugerować odrazu z czym
mamy do czynienia. Najlepszym przykładem idealnego loga jest znak
dawnego CPN`u. Stworzył je Edward Lutczny, znany rysownik. Patent
z tym logiem polega na tym, iż pan Lutczyn zaklął w kształcie
karnistra litery CPN. Uczynił to tak sprytnie iż odbiroca podświadomie
kojarzy logo z benzyną, a po dokładniejszym przyjrzeniu się widzi
jeszcze marke. Bez zbędnych napisów, rysunków, bzdur.
- Powinno
mieć mało bzdurnych detali - po pierwsze logo niemoże męczyć oka,
powinno je przykuwać. Szlaczki, wężyki, oczojebne kolory - to
odstrasza, a nie pozwala zapamiętać. Pamiętaj także, że logo to
będzie wykorzystywane w różnych miejscach, na informatorach, identyfikatorach,
w gazetach, na stronach WWW. Będzie trzeba je więc skalować! W
wymiarach 10x5 cm trybale może wyglądają ładnie, jednak po zmniejszeniu
do formatu 100x50 pikseli robi się z tego plama.
- Powinno
łatwo zapadać w pamięć - do tego potrzebne jest spełnienie poprzednich
warunków. Ze znakiem graficznym zwykle spotykamy się na krótką
chwilę, są to ułamki sekund czasami. W tym czasie mózg zapamiętuje
stos danych, fajnie by było gdyby wśród tych danych znalazło się
logo twojego konwentu!
- Jeśli zrobisz
logo "zamknięte" (tzn. takie, w którym trudno jest później
wprowadzić modyfikacje np. dodając cyfrę 2 przy kolejnej edycji
imprezy), wtedy niestaraj się na siłę wcisnąć tej dwójeczki! Lepiej
poprostu umieść logo i jeśli to możliwe obok pełną nazwę konwentu
wraz z liczbą porządkową.
- Jeśli zrobisz
logo "otwarte" (tzn. że można fajnie tą dwójeczkę wstawić
:) to staraj się, aby dodatek (np. rzeczona cyfra 2 :) niezdominował
całego loga, a jednocześnie fajnie z nim współgrał-
Jeśli logo niezawiera nazwy konwentu, wtedy KONIECZNIE umieść
ją (jeśli to możliwe) w jego okolicy. To tak jak z literami. Symbol
"Z" przetwarzamy we łbie na dźwięk "zet",
niech logo będzie twoją literą "Z", a nazwa konwentu
niech tworzy się w głowie odbiorcy! Patrząc na logo, powinien
podświadomie słyszeć nazwę twojego konwentu!
- Nie zmieniaj
zbyt często loga - schemat "co konwent inne logo" zatraca
kompletnie sens posiadania znaku graficznego. Zmienić logo można
gdy już ma się wyrobioną markę (i to też ostrożnie). Inną sprawą
jest ingerencja w logo. Możesz dyskretnie operować na kolorach
loga czy nawet jednym jego elemencie, byle efekt końcowy automatycznie
kojażył się z oryginałem (spójrz np. na telewizję Polsat - od
początku istnienia mają to chamskie słoneczko, modyfikowali je
chyba z 10 razy od tego czasu, ale nadal jest to chamskie słoneczko
i widząc je (lub inne, podobne) czujesz Polsat)
3. NAZWA
Niezmiernie
ważna w tworzeniu wizerunku czegokolwiek jest nazwa! Zasada prosta:
- po pierwsze
powinna łatwo zapadać w pamięć... np. kojarząc się z czymś, lub
np. rymując się :)
- po drugie
niepowinna być zbyt długa
- po trzecie
powinna być ORYGNIALNA! Głupio by wyszło gdyby nazwa konwentu
kojarzyła się z powszechnie znanym środkiem do czyszczenia kibli
:)
4.
CIEKAWE OGŁOSZENIA
Tekst typu "Konwent
X, 9 sierpnia 2003, Bydgoszcz; będzie Anime" niedziała zbyt
zachęcająco, nieniesie ze sobą rzadnych konkretnych informacji,
a co więcej ginie w stosie innych ogłoszeń! Z ogłoszeniem powinnobyć
podobnie jak treścią strony WWW, tylko mniej obszernie. Staraj się
wychwalić imprezę, omiń rzeczy niepewne. Staraj się jaknajkrócej
podać maksimum interesujących informacji. Tutaj musisz działać wybiórczo.
Wiadomo, że niezamieścisz pełnej listy paneli, konkursów, anime
i innych bajerów! Podaj po 3-4, najciekawsze rzeczy! Nie zapomnij
także o adresie kontaktowym, adresie www i telefonach (podaj przynajmniej
jeden telefon stacjonarny - ludzie chętniej dzwonią na takie, mimo
iż kosztuje ich to podobnie jak na komórkę :) Oczywiście
jeśli to możliwe umieść obok ogłoszenia logo.
5. KONTAKT Z POTENCJALNYMI KONWENTOWICZAMI
Rzecz ważna
niezmiernie! Po pierwsze pamiętaj o byciu miłym :) Jeśli kogoś zbędziesz
tekstem "zadzwoń za 30 minut, bo siedzę w kiblu", to masz
75% szans, że już więcej tej osoby nieusłyszysz! Sam pamiętam jak
na Woodstok`u, w środku koncertu rozdzwonił mi się telefon z pytaniem
o konwent. Musiałem przeprosić osobę, która dzwoniła, wydostać się
z młyna ^_^ i zadzwonić na mój koszt do niej, ale zadziałało :)
Właśnie! Czas i koszt połączenia! Pamiętaj, że osoba która dzwoni
PŁACI! Staraj się podawać informacje zwięźle (ale bez przesady,
aby dzwoniący nieodniósł wrażenia, że go zbywasz), najlepiej nieszukaj
w stosie papierów i niekaż tej osobie czekać! Jeśli wyznaczysz kogoś
do kontaktów "ze światem", niech będzie możliwie najlepiej
poinformowany.
No food... Work
stoped :)) - Virus